ONLİNE TERAPİ

Online Terapi

Online terapi, çevrimiçi terapi veya internet terapisi, internet teknolojileri kullanılarak bireysel veya grup terapilerinin gerçekleştirildiği bir uzaktan psikolojik yardım uygulamasıdır.

Online terapi nedir?

Online terapi, terapist ve danışanın farklı sebeplerle yüz yüze görüşmeleri yürütemediği durumlarda internet üzerinden psikoterapi hizmetinin sağlanmasıdır. 1986 yılında Cornell Üniversitesi’nde kurulan “Dear Uncle Ezra” isimli forum online terapinin ilk örneği sayılabilir. İnsanlar bu foruma yaşadıkları problemleri ve sorularını yazabiliyor ve soruları anonim ruh sağlığı uzmanları tarafından yanıtlanıyordu. İnternet teknolojisinin gelişmesiyle sadece soru cevaplamanın ötesinde video aramalarıyla geleneksel terapi gibi uzun süre devam edebilen görüşmeler planlanmaya başladı. Pandemi döneminin etkisiyle online terapinin daha çok tercih edildiğini ve uygulandığını görmeye başladık.

Online terapi öncesi bilinmesi gerekenler

1980’lerden itibaren teknoloji ve internet kullanımının tüm dünyada yaygınlaşması bazı hayat pratiklerinin de değişmesine ve dönüşmesine neden oldu. Birçok hizmete internet üzerinden erişilmesi hem sadece yaşadığımız yerdeki imkanlarla sınırlı kalmamamızı hem de zaman kaybetmememizi sağladı. 2020 yılının başından itibaren tüm dünyada yaşanan pandemi dolayısıyla da internet üzerinden kullanılabilen her hizmet hayati bir önem taşımaya başladı. Peki bu bağlamda düşündüğümüzde online terapi hizmetini nasıl değerlendirebiliriz? Neden online psikoterapi hizmetine ihtiyaç duyarız?  Online psikoterapinin avantajları ve dezavantajları neler olabilir ve yüz yüze psikoterapi kadar fayda sağlayabilir miyiz?

Online terapi ücretleri?

Online terapi fiyatları; seans süresine, seans sayısına ve hangi terapi yönteminin uygulanacağına bağlı olarak değişkenlik gösterebilmektedir. Bununla birlikte online terapinin güvenilir bir şekilde sürdürülmesi amacı ile etik kuralların belirlenmesi üzerine Türk Psikologlar Derneği tarafından önemli çalışmalar gerçekleştirilmiştir. Online terapi sürecinde; varoluşsal terapi, davranışçı terapi ya da destekleyici psikoterapi yöntemleri de uygulanabilmektedir.

Geleneksel terapi sürecine devam eden danışanlar; zaman ya da imkan bulamadığı zaman online terapi süreçlerine devam etmeleri de mümkün olabilmektedir. İstanbul online terapi yönteminin oldukça sık uygulandığı bir şehirdir.

Online terapinin Avantajları

• Kırsal veya uzak bölgelerde ya da yurtdışında ikamet eden bireylerin psikoterapi hizmetine erişimlerinin kısıtlı olduğu ya da hiç olmadığı durumlarda psikoterapi hizmetine erişim sağlar.
  • Yoğun çalışma programı arasında zaman yaratmakta zorlanan kişiler için tercih edilebilir.
  • Engelli bireyler veya farklı sebeplerle eve bağımlı yaşamak durumunda olan bireyler için psikoterapi hizmetini kolaylaştırır.
  • Şehir değiştirme veya şehir dışına çıkma durumunda kalındığında psikoterapi sürecini aksatmadan devam ettirme olanağı sağlar.

Online terapiyi hangi durumlarda tercih edebilirim?

• Özellikle mevcut Covid-19 salgınına bağlı olarak terapi sürecinde yaşanabilecek aksaklıkların önüne geçilebilir ve bu sürecin daha güvenli bir şekilde yürütülmesine yardım edebilir.
  • Şehir merkezinden uzakta, psikoterapi imkanlarının kısıtlı veya hiç olmadığı yerlerde yaşayan insanlar için psikolojik sağlık hizmetlerine kolay bir ulaşım imkanı verir. Bunun yanı sıra yolda ve trafikte harcanan zamandan kazanç sağlanır. Özellikle yoğun çalışma temposuna sahip olup, büyük şehirlerde yaşayan insanlar için yoldan ve dolayısıyla zamandan tasarruf anlamına da gelebilir.
  • Fiziksel koşullarından veya bazı bedensel engellerinden dolayı evlerinden ayrılamayan kişiler için de psikolojik sağlık hizmeti sunulmasını kolaylaştırır.
  • Bir kurumun bulunduğu binanın fiziksel koşullarına, giriş-çıkış saatlerine ve aynı yerde yapılan diğer psikoterapi seanslarıyla koordineli çalışma gibi durumlara uyma zorunluluğu, online terapide ortadan kalkacaktır. Böylelikle online terapi, yüz yüze terapiye nazaran daha esnek bir çalışma ve planlama seçeneği sunabilir.

Online psikolojik destek işe yarar mı?

Son dönemde yapılan birçok araştırma online psikologlar tarafından sunulan online psikolojik destek hizmetlerinin özellikle anksiyete (kaygı) bozuklukları, stres, bağımlılık, fobiler, ilişki problemleri, özgüven problemleri, depresyon gibi psikolojik sorunlarda yüz yüze gerçekleşen psikolojik destek görüşmeleri kadar, hatta belirli durumlarda geleneksel psikolojik destek yöntemlerinden daha etkili olduğunu gözler önüne seriyor. Online psikolojik destek yöntemlerinin etkililiği konusunda son yıllarda global arenada gerçekleştirilen birkaç araştırmayı aşağıda görebilirsiniz:

• 2013 yılında Wagner, Horn ve Maercker tarafından gerçekleştirilen araştırma depresyon tedavisinde online psikolojik destek yöntemlerinin geleneksel yöntemler kadar etkili olduğunu, 3 aylık zaman periyodunda depresif semptomların gerilemesinde yüz yüze gerçekleşen terapi seanslarından daha etkili olduğu belirtiliyor.

• American Journal of Psychiatry dergisinde 2007 yılında yayımlanan bir araştırma internet üzerinden gerçekleşen bilişsel davranışçı terapi uygulamalarının travma sonrası stres bozukluğu tedavisinde etkili olduğunu gösteriyor.

• Zürih Üniversitesinde 2013 yılında gerçekleştirilen ve Science Daily dergisinde yayımlanan farklı bir araştırma depresyon tedavisinde online terapi yöntemlerinin konvansiyonel terapilerden az bir farkla daha etkili sonuçlar verdiğini gösteriyor.

• Johns Hopkins Üniversitesi tarafından 100.000’e yakın eski asker ile gerçekleştirilen ve 4 yıl süren bir araştırma online psikolojik desteğin hastane masrafların %25’e varan oranda düşüş sağladığını gösteriyor.

• Science Direct dergisinde 2009 yılında yayımlanan bir araştırma internet üzerinden verilen bilişsel davranışçı terapi uygulamalarının bulimia tedavisinde etkili olduğunu gösteriyor.

• World Journal of Psychiatry dergisinde 2015 yılında yayımlanan bir araştırma video görüşme yoluyla psikolojik destek alan kişilerin bu deneyimden “yüksek oranda tatmin oldukları” belirtiliyor.

İnsanlar neden online terapiyi tercih ediyor?

Online terapi herkes için ulaşılabilirdir!

Geleneksel yöntemlerin aksine online psikolojik desteğe dilediğiniz zaman ve yerden ulaşabilirsiniz. Özellikle şehir merkezine uzak bölgelerde yaşayan, fiziksel engeli olan ya da çeşitli nedenlerle evden ayrılmaları mümkün olmayan kişiler için online psikolojik destek son derece ulaşılabilir ve kolay bir çözüm sunar. Günümüzde kullanımı kolay online terapi platformları sayesinde teknik bilgiye gerek kalmadan, rahatlıkla ihtiyaç duyduğunuz desteğe ulaşabilirsiniz. Araştırmalar özellikle internet iletişimine alışkın olan çocuklar ve gençler için online terapi servislerinin etkililiğini gözler önüne seriyor. Online terapi herkes için rahat ve hızlıdır! Online terapinin günümüzde bu kadar popüler olmasının başlıca nedenlerinden biri de rahat ve hızlı olmasıdır. Kendinizi kötü hissettiğinizde ve konuşacak birine ihtiyaç duyduğunuzda psikoloğunuzla bir sonraki randevunuza kadar günler hatta haftalar beklemenize gerek olmaz. Birçok kişi için evlerinin ya da ofislerinin rahatlığında, alışık oldukları ortamda uzmanlarıyla iletişime geçebiliyor olmak psikoterapi seanslarının önündeki en büyük bariyerlerden birini de ortadan kaldırır; kendinizi güvende hissettiğiniz yerde, sıra beklemeden, birilerinin sizi görüp görmediğini düşünmeden psikoloğunuzla görüşebilirsiniz.

Online terapiyle çevre baskısını düşünmenize gerek yok

Online terapi kültürel baskılar nedeniyle psikolojik destek alamayan, bir psikolog ile görüştüğünü ailesinin ya da çevresinin bilmesinden çekinen kişiler için de etkili bir çözüm sunar. Bekleme odalarında görülme ya da bir kliniğe gideceğiniz sırada tanıdık biriyle karşılaşma endişesi olmadan, kendinizi güvende hissettiğiniz ortamda uzmanınızla görüşebilirsiniz.